2016 Cameron Highland

Monday, March 21, 2016 Baby Bee 0 Comments

Lama dah aku bermimpi nak pegi CH ni ..sejak dari cikenonet dalam perot...setiap hari dok sebut ..en hubs buat muke toye je.... malas nak layan bini die kot.... sampai cikenonet dah nak 2 tahun dah.... so this time around akhirnya ...... termakbul jugak impian ... short je trip ni 2 hari 1 malam ..tapi aku nak share experience and macamane kami berdua pergi...ditemani oleh Neng yang first timer bloomer for CH.. aku tak payah cakap la ..ni mcm yang ke 5 kali kot.. x jemu tapi x digalakkan setiap tahun sebab jalan tu memeningkan kepala otak betol .... 


1) Bas
Kiterang amik bas dari TBS and harga bas is RM 35 sehala.. bas nama GT Bhai .. mcm bas hindustan pulak hahahha ...Perjalanan tu memang la aku memang x bole naik bas... mabuk bas tu kuat beno .. tapi aku da siap da.. 30 minit sebelum naik bas.. makan dulu pil tahan mabuk ..masok bas... sebab bas ni besar selesa tempat duduk die..terus buat aksi tido la hape lagi..celik mata .. pegi toilet lepas tu sambung tido balik .... jgn x tido pulak sebab pening akan menyelubungi korang sebab jalan bersimpang siur wois.... 8.20 am bertolak 12.00 tengahari sampai .... 3 jam lebey mcm tu perjalanan...

2) Penginapan

Neng tolong book kan Gerards Place.. bole pegi.. I rekemen sebab view cantik tempat bersih and staff friendly even bos pon selalu datang. Kiterang amik bilik twin bed and harga is RM 105 utk dua orang. Ni bukan le hotel tapi bole la sebab memang cantik la ...cumaaaaaaa... kalau nak pegi sini better ade kereta.. kalau rajin macam mat saleh nak menapak xpe...obviously kite memang tak rajin kan hahahhaha .... so bawak kereta.. kalau xnak bawak kete.. bole menginap kat Fathers place.. ni pon dorang punyer tu bawah je kat tanah rata ... overal memang aku rekemen sebab bersih and terjaga and banyak mat salleh pon lepak sini..idok la berbual pon tapi bole la say hi and so on..kite pon tido 1 malam je pon..

3) Perjalanan bermula 

Okey ... kiterang ni bawak beg je pegi ni ..sebab xde transport so semuanya kami depends on teksi rides and pegi tour .. which is for me berbaloi sebabnya ...at least xde kete kau x pegi tempat merapu2 and tempat jam semua kite avoid...

sebenarnya kiterang ni pegi time cuti sekolah ... sebab dah panggilan tu da mendayu2 suruh pegi so kiterang pon pegi la... so nengok blog orang cakap teksi ni harga mcm ni macam ni tapi sebenarnye x jugak kot..harga pon ade beza sikit ..adekah sebab cuti sekolah berbeza sikit ... aku pon xtau la ...lepas da setel ... buat ape yang patot... 

Kiterang carik Teksi je sebab x bawak kereta kan... so kite naik le teksi minimum 3 jam..kite dok suruh angkel teksi tu anto pegi lavendar farm tapi x kesampaian .. jalan nak ke sana jam gile..membazir je nak pegi..so pegi la yang lokasi x ramai orang.. 

i) MARDI 

Aku ade bace kat blog orang ..tapi x pernah pulak terpikir nak pegi sendiri ..tup bile pegi ..heaven jugak... si neng da berketul2 stoberi makan...aku mcm biasa la ...memang x kisah sebab aku da berkali2 pegi kan ..ohsem gak .. so bagus pegi sini ..ade stoberi yang maha murah, ade anggur yang ranup2 ... and entry masuk just RM 3 je hahaah bape ekar tah ..aku x pusing habis le... 



 

2) Strawberry Farm Brincang

Memang kalau pegi CH x logik kan x pegi makan stoberi petik stoberi rasa ala2 mat salleh ...hahaha itu la ..pegi la dua orang ni ..amik punye amik ... tau2 da sebakol dah ... xpe la 2 orang punye kan ..aku sebenornye x gemor makan stoberi ..masam la woi .. x paham aku kenape orang suke ..tapi nak amik mode ala2 mat saleh sental gak la stoberi ni ... 



nengok tu ...segar ranum bebs .. hu huii....sedap je kan ... 

3) Cameron Valley Tea Farm

Best betol amik gambo kat sini ...gile warna hijau .. tapi tak larat nak turun ke bawah ..sikit2 udah la ..nak naik nak turun hadap .. kat sini aku beli berkotak2 gak la stoberi teh .. untuk minum kat umah ..ntah kenape asik2 beli minum nye idok hahaha ... nak beli scone tapi mengejor mase takot da habis 3 jam tu ... so lepak ketik2 berkali2...  lepas tu kite suh angkel teksi berentikan kat pasar malam brinchang..beli makanan..lepas tu balik bilik ..Gerards Place layan astro ..memalam xde kete nak berjalan kat mane .. hahaha 



4) Half Day Tour

Besok kiterang petang da nak balik ..so kite amik tour je ... places tour bawak kite ... butterfly farm, bee farm, rose farm and BOH Palas plantation ... kemuncak die la... pegi jugak aku yang BOH punye..sempat rembat teh lagi..x habis2 kan ..xpe teh ni aku minum ..so senang .. aku beli gak honey..sebab nanti malas nak goncang teh minum je dengan honey kan ... so nengok la pic bawah ni ..selalu aku x pegi pon tempat mcm ni ..so bile pegi seronok pulak .... 




BREAKDOWN PERBELANJAAN

1) Bas GT Bhai Pegi Balik    RM 70 (sehala RM35)
2) Teksi 3 Jam RM 37.50 (dua orang kongsi RM 75 sejam RM25)
3) Half Day tour RM 25.00
4) Gerard Place RM53 (RM 106 for 1 night stay)
5) Makan RM 100
6) Sourvenier dan Teh yang terbeli RM 133

Total RM 418. 50

P/s : duit keluar cam air ...tapi bole la kot hahaha yang penting puas hati... alhamdulilah ... akhirnya sampai jugak hajat ....so next one is Bali la kot bersama cinta hati ngan anak yang comel ... huhu .... 

You Might Also Like

0 comments: