preggy journey

Hapdate Baby .... Hba1c, detail scan and antenatal appointment....

Monday, February 17, 2014 Baby Bee 0 Comments

Entri kali ni kene summary kan la kot.... sebab aku rase mcm aku dah dpt la result aritu..lepas aku balik seminggu lepas tu ..minggu lepas ...yang cek2 darah semua da keluar result....

alhamdulillah ...cek darah untuk Hba1c..... 6.0 je ..yey..makna nyer ..... xde diabetes..gula yang normal da..alhamdulillah....berat pon da turun yek.... 2.5kg turun..haku diet ke ...x la ...x merasa mane nak makan agaknyer ...lebey2 lagi en hubs xde di sisi....


ok .....cerita pasal semalam ....ramai kot nak tau ape die Detail Scan....ni pengalaman aku

DETAIL SCAN KAT HSNZ
Macam biasa sepatutnyer ...detail scan aku adalah pada 16 Januari aritu ..which means mase tu bebi berusia 5 bulan....tpi disebabkan dr takde ..so di postpone ke 16 Feb....mase tu semalam la...bebi da 6 bulan...alhamdulillah first detail scan ni ..... eh sebelum tu..aku belom cakap ek ..kenape aku kene detail scan..fyi semua..aku adalah ibu GDM ..which means aku pakai insulin sejak tau bebi ade dalam perot...so selalunyer orang yang ade penyakit macam aku ..... die akan bagi extra care..takot macam2 jadik kat bebi..aku pon dengan rela hati terima seadanya....dah aku pon tunggu 5 taun untuk bebi nak datang dalam hidup...ape la sangat pon kan ...setakat pegi ulang alik sepital ni...and bile da ade penyakit ni ..jgn harapla boleh bersalin kat swasta...tapi xpe la..mase bersalin pon memang pakar yang akan monitor..tu dah plus point nye.....

so berbalik kepada penerangan tadi.... sebelum ni ..aku takut sangat bile orang cerita pasal detail scan...ape yang die buat time detail scan ni ..mmg detail yek...kalau biasa...kite just nengok je kepala baby ...tpi untuk kalini ..mcm2 ditengoknye yek....hahahahhaha..... risiko ibu GDM ni macam2..baby besar.... baby stillborn...mcm2 kalau x pandai nak jaga diri.... ala aku pon kadang2 overdose..nak buat camne ..kdg2 teringin la beb .... gitu lah ....

So mcm biasa aku tau appointment pukul 11.30 am..aku dtg on the dot..tu pon 1.30 baru nama dipanggil..tpi xpe la..at least 2 jam je tunggu dari tunggu lame2...masuk je ....dr pon cakap bagi jalan pada patient yang xde perot dulu la..hahaha kelaka aku dengar ayat ni ..aku pon beno nyer nak terkucil...aku mintak pegi toiletdulu la..kang die tonyoh2 kat scan terkencing kang susah plak...

Die pon tanye ..da bape bulan ni ...aku pon kate 6 bulan..die gelak2..gamoknyer perot aku nampak bese sgt kot..tu yang die gelak tu..aku releks je ... tumpang gelak gak..pecah rase gusar kejap..die tanye history..aku cakap mmg abah ade diabetes...lepas tu die pon letak la cecair tu .... die pon tonyoh2...memula die cek dulu kat mane baby ....nak tau ..tempat keras tu ...tu situ la baby duduk...die pon cek....die cek jantung....die besarkan jantung nampak 4 ventrikell.... lepas tu die cek tulang..aku pon xsure tulang ape yang die cek.... lepas tu die cek abdomen rasenyer .... lepas tu die cek tulang belakang..so far semuanya normal..alhamdulillah lega..

Aku pon tanye la... Dr da bole nengok ke jantinan ape.... tapi mase nengok jantina ni memang die tonyoh 10 minit baby xnak tunjuk kan pon..walhal aku dah tau its a boy..tpi tu lah ...aku nak kepastian la ..kang alih2 kuar girl...(kiterang x kisah pon) lepas tu ..baju2 ni yang kite da beli ..nasib baik adik ipar aku 2 org lagi pon preggy ....

Dr bile sebut je anak no 1..lepas tu lepas 5 taun baru conceive..dr pon cakap munkin diabetes kot..sebab diabetes lambat sikit..tapi xpe la...rezki Allah nak beri...5 taun tu habis kami jadi loving2..skang baru jadi parents.....

hihi ape2 pon baby inside of my womb..hopefully you grow to be a good baby ..and love mama and babah till the end.. I am so happy that we are 24 week together....you always make my day ....sayang kamu

BABY PROGRESS

last week ..satu bende baru jadi...sebelum ni bile misi ke dr tanye da rase baby gerak..aku x bole nak kate ape2..aku ade rase that butterfly feeling tapi tpi bubble tu xde pon...tapi akhirnyer setelah 23 minggu bersama...baby da pandai kick mama...skang ni sangat2 aktif....around pukul 1....around pukul 10 malam ...memang tu jela kejenyer mengkick mama die...so thats a good sign..which means baby are active..

Semalam mase baby kene scan ..die pon mengamok..die tonyoh balik scan mesin tu...alamatnyer ..x mendengar la..geram jugak kan....abis mane die tak mara..pagi tadi da scan...petang scan hearbeat plak...ape hal nak tonyoh2 die kat dalam mama die punyer womb..to tell you the truth...ini la waktu paling aku treasure sekali...bile rase sendiri walau pon just bublle rapid one yang ade mase2 die ..eh baby aku bergerak rupenyer....x bole bayang macamane die duduk dalam tu...

Alhamdulillah Allah bagi kesihatan dan permudahkan perjalanan 24 minggu ni..hopefully sampai baby besar la..... insyallah ...terima kasih Ya Allah sebab sayangkan hambamu ni ....



You Might Also Like

0 comments: