Rendisi Serawak

Sunday, April 01, 2012 Baby Bee 0 Comments

Da lama rasenye tak berblog....munkin sebab sibuk....excited jugak pegi Serawak kali ni....last year mase aku pegi bulan 6 tak dapat pegi semua tempat....pasal berbajet...but this time memang pulun2 habis la.....kawan den sampai tak cukup beg....beli bagasi extra 15kg pun tak cukup...pegi cam mak minah balik cam tak cukup tangan.....okay so let me just summarize kat sini yerk.....memula..aku datang kl sehari lebih awal.....boleh la bejalan2 beli sikit2 barang yang nak pakai..to tell you the truth pegi ni memang pakai banyak duit..walaupun just percutian dalam negara...the one step yang salah was to think that it's not costly aku habis beribu gak...tapi takpe la..yang penting seronok kan...so kiterang amik gflight pegi kl..sebab kalau pegi dari jb ader flight noon je..lambat sampai....aku tak sure ape jadi mase naik...pasal aku tido..totally flat out..pasal kami tak dapat bilik hotel..so tido kat lcct tu je..hahaha ..lantak p la org nak kate kan..ramai gak koloni same..siap member kate org amik gambo aku tido..hahaha ade aku kisah der...yang penting tido...hahaha...sampai terus makan kat bandar kuching...munkin aku je rase kot..tapi dorang awal2 da makan yang cam masakan panas...takde pun nengok nasi berlauk ke ape....kiterang smua op for nasi ayam penyet...then off to Cultural Village

Cultural Village



Masok kene bayar 60 inggit yerk...die bagi kite pasport ...then kite pusing la..ader macam2 rumah.....n ader gak macam2 bende boleh buat tapi ye la..kiterang ni semua tak tido jadi kepala ni memang tak boleh blah la..pening and so on...tp pulun hamik gambo bagai nak rak.....biase la....ari pertama excited..beg jugak..haku sebenarnyer ikot kate mama...memang asal usul orang serawak..so bile pegi swak ni cam mengenang-genang la zaman moyang2 aku dulu...hahahahah ...(asal usul lebey2 tu taktau ek) so bile amik gambo ni terasa cam betol ke orang swak..nanti gambo tu nak frame la..untuk letak kat umah mama....hahaa .....so overal kami pusing2 pegi macam2 tempat umah2 tradisional serawak...tapi memang tak larat la nak jalan n masok tiap2 rumah..even persembahan kebudayaan pun tak nengok...punyer la penat..semua kepala da pikir nak balik hotel..nak tido..hahaha.....ok zooom balik hotel..rehat2 sebab malam tu kami nak pegi makan kat top spot.....

TOPSPOT SEAFOOD
Kedai no #25

okay..kalau da pegi makan sini..pegi la kat kedai ni...bos die (mude g) baik sangat...die layan je kerenah kita..haku memang jarang2 makan seepot...so semuanya serah kepada mem (sheeda) ..mase mula2 die pegi amik ikan siakap paling besar hati aku da nak jatoh da..hahaha bukan ape.....kang habis makan seepot je duit lain tak dpt nak belanje.....kiterang makan besar jugak la.....siakap masak 3 rasa..udang goreng nestum.....lonceng(rase macam jemput2 bawang), tomyam campor, kerang bakar letak sos ..kangkung goreng belacan n 8 mangkuk nasi (ops mentekedarah ke) bukan arr mangkok die cipot2 beno..dah la kebuluran tunggu org bersiap......and semua skali utuk 4 orang makan...kami kene cas RM110 je...hahaha murah kan..kalao kat jb ni jgn la merase ek..ikan siakap tu mao da 100 die sekor je..enjois dengan makanan kami ok..lain kali kalo turun sini of coz kami mesti singgah kedai tu lagi......




Okay balik dari makan memang takde ruang da perot ni..lagipun kiterang sangat2 penat tak tido semalaman kan.balik je terus mengorok...besok kene siap2....opps lupe nak mention dapat le jumpe Faracaya..hehehehe same je tak berubah...tetap comel ...seri pengantin baru ade g tuh....sebabnyer besok kami nak berjalan2 ke Serikin and Satok....

Day 2
Serikin
Bertolak pukul 9.00 pagi....kononnye nak bangun awal..tapi haram ek...terober tido..hahaha..tapi aku pelik betol arr...agaknyer pegi berjalan same kawan2 kan..tak penat pun.....suke semacam je..ok sampai serikin pukul 10.00 pagi..serikin ni letaknyer kat titik khatulistiwa..so kepanasan yang amat...tapi idok le panas pulau tu..tapi panas berpeloh..hape lagi...terus menjalankan misi membeli belah..kalau aku boleh compare harga..sebenarnyer serikin ni harga cam kat bandung je..murah..and barang pun sikit lebih kurang...tapi pakai duit mesia lebih ok kot..sebab tayah aku nak konvert2......aku beli sikit je...dapat la 3 batang sendok mak aku....sua 2 helai...kerepek2..ingatkan nak sambar jubah...tapi tukang jual jubah takde hahahaha ...takpe la bukan rezki aku....okey so aku upload gambo ek...berpatotan n kalau da membeli tak sedor diri....nengok la kawan aku shahida tu.sampai lenguh tangan..aku lin n dekla time lenguh siap melepak kedai makan g..hahahahaha.....cuaca sini panas-panas berangin...camne tuh......



Pukul 2 pm gerak balik pegi Satok..kat sini leh beli sourvenier ..murah la....4 helai baju 15 inggit n so on..tapi limited choices..kalau korang jumpe beg manik srawak kt serikin harga murah..amik je..sebab bile sampai kuching mmg da mahal..kat sini gak la aku rambang mate sampai akhirnyer 1 plastik beg baju anak sedara da ilang...bukan rezkila namenyer..aku siap tapau mee kolok g sebelom nak balik..rupenyer mee kolok ni cam mee wantan yang ader sos kicap tu..hahaha rase aku tak rase sebab balik tu pegi makan plak kat hotel sambil melepak2....

Hari Ketiga

Town Kuching..waterfronf...kek lapis dayang salhah
so last day macam biase kuar pukul 9 ...hahahah...pegi beli kek ngan ikan terubok dulu..aku belikan liza kirim..then beli untuk mama then beli ikan sikit..tiu aje la...dahtu pegi waterfront.....beli t shirt g..t shirt kat kedai last..memang cantik la..harga pun cantik..hahah siap meng loan lin..patotnye lin loan aku..sudah terbalik kot lalalala..takpe la..overall memang best cuti kali ni semua hajat tercapai..cume satu je la.....balik lepas tu terus demam saket tekak n tak sihat...n keje bagai nak rak pegi kursus pulak..so skang semua nyer sudah jam..and aku malas da nak berblog..adios kawan2 enjoy the picture feel free to ask me anything...weeeeeeee..next trip plan pulak

You Might Also Like

0 comments: