Holiday......

Tips berguna untuk bercuti di luar negara

Saturday, July 14, 2012 Baby Bee 0 Comments

Selamat bercuti semua.....hari sabtu la kan...besok petang den pegi kl...ader program kat mhi...heheeh so sebenarnyer lame da rase nak menulis...not sure kalau aku da berblog da..tapi rasenyer belom lagi...so ini lah tips2 aku bercuti...orang selalu tanye...eh cepatnnye nak ke sane sini...pada aku..tak perlu nak simpan duit banyak2...nak tunggu2 la..kang kalo tunggu melepas...yang penting kawan yang ok dapat pegi..okey la tuh....kalau aku la..orang lain tak tahu la..tapi ye la..kadang2 kite kene pikir kalau tak mampu ape kate cuti kat dalam negara je....and kalo mampu leh arr berangan cuti jauh2 kan.....this year banyak jugak tempat aku dah pegi....awal tahun aritu ..bandung..singapore tu mcm rumah ke 2 la...serawak....then bali...then baru2 ni bandung lagi....tpi ader la tempat yang belom dpt ni..aku nak pegi.....thailand....krabi la....and tahun depan nak simpan duit...nak pegi korea la hahahaa....ceh ..berangan..okey takpe la sebelom ape2..meh lihat senarai aku da tulis ni ek...

SEMAKAN BLACKLIST

nak pegi mane2 pon kepada kite ni yang meminjam sila la klik kat link bawah ni
http://sspi2.imi.gov.my/Default.aspx

aku peminjam tegar ptptn...and there is other rest of personal loan that I won't mention the bank itself.....so means kalau aku nak pegi mane2...sebelom aku pegi...ape2 pon.......kene cek berkali2...sebenarnyer pada aku ptptn ni bagus cume itu la..kalao kite tak bayar memang la jadik masalah kan...so jgn lupe bayar yek...sejak usia nak masok 29 ni ..aku memang partikular bende2 gini la...sebabnyer ape2 pon semuanya kalau da beli tiket segala tak ingat nak nengok yang ni ...rugi ajerk....hahhaha

BELI TIKET AWAL

important jugak..tpi selalunyer aku beli tiket 1 atau 2 bulan sebelom pegi je...and tak mahal pon..trik nyer senang je.....kalau korang ader internet access....tiap2 hari kene pegi nengok harga tiket tu..takat ni pegi mane2 tu semua tiket arga murah je.....so jgn lupe ek..and the most inmportant thing..nak jimat sekali pun ...jgn lupe balik tu beli extra bagasi...beli aje..jgn argue..hahahah aku da banyak kali beli extra bagasi..semuanya tak cukup..so kene beli persendirian...takpe la extra 35 ringgit pun..aku kite nak jimat sgt....kalu nak pegi luar negara of coz la memang perlu duit..so ape2 pon bayar je 35 inggit tu..senang masa hadapan kan.....hahahahahha

EXCHANGE CURRENCY

ade org nak pegi lame g ...die tukar da duit sikit.......so kalu ader duit extra....bole la buat gini so at least bile nak pegi tu cukup la duit kan.......ape2 pun atas diri sendiri...selalu nyer aku tukar rm 500 je...then activate kad maybank aku...so bile sampai mane2 just pakai je kad aku kat atm yang ader tunjuk plus...hehehe.....so that kite tayah bawak duit banyak sgt kat tgn kan...

TOILETERIS SENDIRI

Kalau nak lebih selesa...tak yah la pakai yang hotel punyer...pakai sendiri punyer ....skang ni kat guardian...watson tu ader jual travel size..beli je...and kalau da habis jgn buang...tambah ngan ape yang ader kat umah....bekas tu leh gune banyak kali kan....aku da pegi jalan mane2 memang pakai bende same je...memang la kat hotel ader sabun..tapi rase tak sedap la sebab die cam kasar je teksture nyer hahaha ....semua letak dalam 1 beg je ..senang....kalu naik flight semua nyer kene less than 100ml k....

GULUNG BAJU

tips ni aku belaja mase naik gunung..kalau nak lebihkan baju dalam beg..kite gulung2 je baju tu beb......and kalau korang rase just beg skolah je cukup...silakan....lately aku suke bawak beg tolak..sebab nyer kalao naik air asia tayah la aku sibuk2 nak bawak banyak2 beg..tolak je beg aku kan.....and ruang pon makin besar la.......

BEG EXTRA

paling penting ni..mane2 ...pegi pun mesti nak shopping kan..so extra beg ni simpan cenderamata la beb.....ape2 pon ikot korang la bawak sendiri or beli..tapi kalau ader ape nak susahkan lagi kan..bawak je...kang beli duit g.........


So tu jela tips aku kali ni...ops sebelom terlupe nak pegi bercuti korang kene survey dulu...survey betol2 dulu.....baru la korang puans at and make sure eh...make sure yang pasport korang lebih 6 bulan..aritu aku da tersilap..nak pegi bali tak nengok pon.....last2 kene buat pasport la ....beli tiket baru le....lecey no..hahahah ape2 pon kepada yang nak bercuti2 aku doakan sdelamat bercuti yek..tayah jeles2 kalo nengok org pegi sane sini..tu rezki die..kalau nak pegi kumpul duit and yang penting jgn berkira sgt..name pon holiday...tak perlu nak stress le pasal nakj imat tapi nak glemer hahahaha.....

You Might Also Like

0 comments: