PTPTN

Bagaimana Untuk Menghandle Senarai Hitam PTPTN

Thursday, November 10, 2011 Baby Bee 0 Comments

Salam..musti korang dan korang terjeluek da nengok aku bercerita pasal ptptn ni...tapi selagi laa....aku ni tak dibuang dari list tu...aku tetap n tetap akan bercerita..sebenarnyer diri sendiri yang buat salah...sape suruh pegi buat pinjaman n tak ingat nak bayo...the truth is..2 tahun ni baru aku sempat nak bernafas sikit..dari dulu agak susah sebab kewangan tak stabil..keje pun tak tentu hala..tapi nak salahkan sape..patot dari dulu lagi bayo at least 50 inggit ni tak bayar ..nak salahkan sape.......tapi itu cite lain yerk..menyesal tak gune..nasik da jadi mcd...tak boleh putar da ape yang boleh buat bayo je...so baru2 ni aku sebab memang ader duit dalam akaun 2 tu....so aku buat la pemootongan ptptn je..ape la nak berkira..org suruh simpan untuk  rumah....tayah arr..en hubby kan ader simpanan..banyak die simpan..bio en hubby yang bayo...hehehe...lagipun kalu tak setel ptptn..tak boleh la kami pegi honeymoon....hahaha da basi da...tapi takpe nak jugak pegi bebs.....g pun tangan hati da rindu la nak p singapore....ok so aku bagitau la langkah2 nyer nak setelkan ptptn ni..musti ramai yang buntu n tatau....


1) mula2 cek dulu name tu betul ke black list hahaah.... 




 korang klik je link2 ni...aku da auto link kan kat website ptptn..keje mudah kan....

so lepas tu..bile da tau nama da blacklist cam name aku ni...lepas ni kite kalu ader duit sedebuk..bayo la..kalo takde duit sedebuk.....yang paling mudah adalah potong kwsp....kalau nak tau camne nak isi borang..masuk website kwsp ek..senang je..proses nak kumpul bahan yang lambat...so lepas tu kene kol ptptn mintak die keluarkan borang pengesahan baki....tak boleh gune yang e fes tu...kalo dok kat kl..leh setel kat one stop centre atau damansara isi borang tunggu....tapi aku tunggu punyer tunggu sampai 3 bulan..pose...raya n lepas raya..last2 aku kol bising2..harini bising 2 hari lepas tu dapat surat kau..hahaha betul gak ape lagi die nak tunggu nyer ....ntah ape2 kan....ok so bile da dpt surat pengesahan baki tu...kene isi borang kwsp..sertakan dengan ic, sijil kelulusan, penyata kwsp terkini, surat perjanjian kwsp, surat akuan, itu je rasenyer..kes aku rumit sikit sebab dulu pengajian name Diploma Bahasa Inggeris..skang ni tukar jadik Diploma Kewartawanan....so aku kene mintak pulak surat mengatakan da tukar kos...nasib baik ok......n dah lulus pun..... so lepas tu kene buat surat rayuan..aku copy n paste ye format untuk semua....

- surat rayuan pemohon (Butiran peribadi, cadangan pendahuluan dan ansuran bulanan yang mampu di bayar).
- Slip gaji terkini.
- Penyata kwsp terkini.
- Surat arahan majikan jika diarah keluar negara.
- Surat tawaran belajar (jika menyambung pengajian).
- Dan dokumen lain yang boleh menyokong surat rayuan anda.


kalau da siap nanti bole hantar ke alamat ni yerk


surat rayuan tersebut boleh di hantar melalui fax (ditalian 03- 2096 1072 up: Siti rohani), 
Pos ke alamat : PERBADANAN TABUNG PENDIDIKAN TINGGI NASIONAL 
Lot G2, Tingkat Bawah, Wisma Chase Perdana,
Off Jalan Semantan, Damansara Heights,
50490 Kuala Lumpur 
up : Siti rohani.

atau serahan tangan di ‘One Stop Center’ : Unit 1& 2A,2B,
Level 2, Stesen Sentral Kuala Lumpur,
50470 Kuala Lumpur.

Proses rayuan mengambil masa 7 hari berkerja daripada tarikh penerimaan dokumen rayuan yang lengkap.


so ni la die proses nyer..kalau dah berjaya nanti kite check takde masalah da....ape2 boleh kol hotline ptptn yang aku semestinya dah hafal 0320804455


Untuk makluman aku pun dalam proses membayor...hutang ni perlu bayaor..makin tua kene kurangkan hutang..nak2 lagi nak sambung belajar..tak pastilah kan..kalau dpt bayao tertunggak..tahun depan leh arr pegi sane sini..kalo yang kite dok dengor2 3k tu kalo bayo bole ke luar negara untuk urusan kerja sahaja kene ader surat dari majikan..kalo cam den ni..nak bershopping je lupekan....


P/s: dalam mengejar hasrat menjadi IT n Gadget girl seantero..seringkali aku lupe...dari beli I phone, I pad, DSLR baik hutang tu setel dulu..tapi manusia tetap same (nak2 yang name bee ) hahaha selalu beli bende n lupe nak bayo utang2 lapok....


KEPADA YANG NAK SETELKAN HUTANG BELAJO SELAMAT BERJAYA OKEYH..AKU SOKONG AS A SILENT SUPORTER K......


OPSS lupe..aku terjumpe link ni malam ni....dari kpt..kalau dari dulu tau..memang syukur hidup tayah dok tanye je kat ptptn so ni salah satu soalan..korang yang disenarai itam try arr


http://app.mohe.gov.my/forum/viewtopic.php?f=45&t=13456&sid=1c7c758a4dff476e9af926d2483e8607&start=4460

You Might Also Like

0 comments: